Thursday 22 December 2011

Khasiat Ayat Kursi

Maksud ayat:
ALLAH, tidak ada yang benar disembah hanya DIA yang Hidup dan Maha Kaya, tidak pernah ditimpa mengantuk dan tidak pernah tidur, bagiNYA sesuatu yang ada dilangit dan dibumi, tidak ada yang boleh memberi syafaat kecuali dengan izinNYA. DIA Maha Mengetahui segala apa yang terjadi dihadapan mereka dan dibelakang mereka. Tidaklah mereka meliputi ilmuNYA sedikit jua kecuali yang dikehendakiNYA. Kursi ALLAH meliputi langit dan bumi. Dan ALLAH tidak merasa berat memelihara keduanya, dan ALLAH Maha Tinggi lagi Maha Besar.


Khasiat Ayat Kursi
Ayat Kursi diturunkan oleh Allah S.W.T pada suatu malam selepas hijrah dan menurut riwayat, ketika mana ayat Kursi ini diturunkan, lalu disertai dengan beribu-ribu malaikat sebagai penghantarnya kerana kebesaran dan kemuliaannya. Oleh sebab itu, terdapat banyak khasiat ayat Kursi ini antaranya ;
1.  Sesiapa yang membaca ayat Kursi selepas solat fardhu, Allah S.W.T akan mengampunkan dosanya. Sesiapa yang membaca ayat Kursi ketika dia hendak tidur, maka terpelihara dari gangguan syaitan dan sesiapa yang membaca ayat Kursi dia sedang marah, maka akan hilang marahnya.
2.  Barang siapa yang membaca ayat Kursi ketika dia hendak tidur, maka Allah S.W.T akan mewakilkan 2 malaikat yang menjaga selama tidurnya sampai pagi.
3.  Barang siapa yang membaca ayat Kursi di akhir setiap sembahyang fardhu, ia akan berada dalam lindungan Allah S.W.T hingga sembahyang yang lain.
4.  Barang siapa membaca ayat Kursi di akhir tiap2 solat fardhu, Allah S.W.T menganugerahkan ia hati-hati orang yang bersyukur, perbuatan orang-orang  yang benar, pahala nabi-nabi, juga Allah S.W.T melimpahkan padanya rahmat.
5.  Barang siapa membaca ayat Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah S.W.T mengutuskan 70 000 malaikat kepadanya, memohon keampunan dan mendoakan baginya.
6.  Barang siapa membaca ayat Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah S.W.T berkenan memberikan pertolongan kepadanya.
7.  Sesiapa yang beramal dengan bacaan ayat Kursi akan mendapat pertolongan serta perlindungan dari Allah S.W.T daripada gangguan serta hasutan syaitan.
8.  Sesiapa yang membaca ayat Kursi dengan istiqamah setiap kali selepas solat fardhu, setiap pagi & petang, setiap kali masuk ke rumah @ ke pasar, setiap kali hendak masuk tidur @ musafir, insyaAllah akan diamankan dari godaan syaitan & kejahatan pemerintah yang zalim, diselamatkan dari kejahatan manusia & kejahatan haiwan yang memudharatkan. Terpelihara dirinya & keluarganya, hartanya, rumahnya dari kecurian , kebakaran & kekaraman.

No comments:

Post a Comment