Monday 12 December 2011

Potensi Dinar IRAQ.. milikinya hari ini...

 BACK: Al-Mustansirya University, Baghdad. Built in the mid-thirteenth century it was the most prominent university in the Islamic world in the Middle Ages.

FRONT: A gold dinar coin, used in this region until superseded by more modern coins and notes.

Harga untuk sekeping IQD1000 dijual pada harga RM25.00

Tempahan boleh dibuat melalui sms seperti berikut ;

nama <> tempahan(keping) & hantarkan kepada 013-2243336


Potensi Dinar Iraq

Nilai Dinar Iraq sebelum 1990 ialah 1 Dinar = USD3.20. Pada ketika itu, Dinar Kuwait juga bernilai 1 Dinar = USD 3.40


Semasa Perang Iraq Vs Kuwait pada 1990, Dinar Kuwait jatuh merudum ke USD 0.30. Pada 2003, Dinar Kuwait melonjak semula ke USD 3.40. Maka pakar ekonomi meramalkan Dinar Iraq pun akan melonjak sama ke USD 3.20


Iraq mempunyai reserve minyak pertama terbesar dan reserve gas ketiga terbesar didunia.


Usaha cari gali minyak di Iraq kini adalah kearah pengeluaran 11 tong sehari dalam tempoh 5tahun sehari dalam tempoh 5tahun akan dating, dimana ianya sama dengan jumlah pengeluaran Arab Saudi. Semua pelabur besar dan dana pelaburan dunia tertumpu dan dicurahkan ke Iraq mencari minyak. Apakah munasabah nilai Dinar kini yang kurang dari satu sen USD? TIDAK ADIL SEKALI. Ianya wajar kembali ke nilai sebenar iaitu USD3.20!!!


Nilai dinar Iraq akan naik seiring dengan pengeluaran minyak. Penganalisis meramalkan
jika Iraq mencapai pengeluaran 5 juta tong sehari, maka nilai Dinarnya adalah pada paling kurang bersamaan dengan USD 0.30.


Selepas apungan, Dinar boleh dijual beli di pasaran terbuka. Bank komersil dan Pengurup
Wang adalah medium jual beli sesuatu matawang yang telah diapungkan.


Amerika Syarikat adalah Negara yang paling banyak membeli dinar Iraq. Kini merekalah yang
paling mengharapkan Dinar ini diapungkan pada kadar USD 1.47


Iraq telah melalui dua kali pilihanraya yang lebih demokratik berbanding era Saddam Hussin. Maka sistem politik, pentadbiran dan ekonomi Iraq kini adlah lebih tersusun berbanding dengan era lalu.


Bursa saham Iraq secara elektronik akan dibuka kepada pelabur asing. Maka keperluan Dinar diapungkan amat mendesak sekali untuk merancakkan Bursa Saham ini.


Rancangan Iraq mewujudkan note Dinar yang kecil seperti ½ dan 1 Dinar adalah satu petanda jelas bahawa Dinar akan melonjak.


Pada 2003, apabila Dinar Iraq yang baru diperkenalkan, peramal ekonomi menjangkakan Dinar akan diapungkan dalam tempoh antara 5 ke 10 tahun. Kini setelah 8 tahun, maka ianya satu masa yang PALING WAJAR DAN DINANTIKAN oleh semua pihak.



Saya hanya boleh memahamkan anda tentang prospek Dinar Iraq tetapi andalah yang perlu meyakinkan diri sendiri untuk MEMILIKINYA. Janganlah anda berdoa memohon rezeki tetapi tidak berbuat apa-apa apabila rezeki lalu dihadapan anda.

No comments:

Post a Comment